Thursday, March 3, 2011

Marah Aku!

Marah aku,
Pada mereka yang mengambil kesempatan,
Di atas kesimpatan dan kepayahan,
Mencari sesuap nasi untuk terus hidup,
Dalam mengejar cita yang masih tidak jejaki.

Marah aku,
Pada mereka yang tidak memahami,
Kesusahan dalam mencari rezeki,
Sedang mereka kenyang,
Buntal,
Gelihati,
Melihat kemiskinan mereka-mereka seperti aku,
Yang saban hari mengira,
Bila segalanya akan berakhir.

Marah aku,
Melihat orang tua ketuaan,
Menjinjing malu merayu kamu,
Sedang kamu kaya hingga mati,
Waris pejam mata,
Goyang kaki,
Sama seperti kamu,
Senyum tidak sudah,
Ketawa terdekah-dekah.

Marah aku,
Hingga mendoakan,
Kejahatan dibalas kejahatan,
Hanya Tuhan yang layak maaf kan kamu,
Sesungguhnya aku teraniaya,
Oleh kamu raja dunia,
Sesungguhnya,
Sampai mati pun aku,
Akan aku ingat kesusahan ini,
Bukan sekadar ujian dari Tuhan,
Aku redha,
Namun,
Kezaliman tetap kezaliman,
Bukan Tuhan takdirkan,
Aku sumpah,
Dengan nama Dia,
Aku benci kamu, kamu dan kamu...

2 comments:

  1. walau sesiapa yg dibenci, aku tau ko bukan jenis yang membenci sesame manusia...

    ReplyDelete
  2. puisinya bagus,, pakai bahasa malaysia ya??

    ReplyDelete